Stats Counter

sâmbătă, 9 octombrie 2010

Luni şi Wednesday plictiseală away!

Am aflat şi eu zilele trecute, dintr-un studiu franco-german intitulat "Weiße Scheiße de la Merde Blanche" condus de către Prof. Dr. Micasa Essucasa în cadrul Universităţii din Whitesocks, Anglia, că omul de rând, omul simplu, omul comun, eu, tu, ei, noi, voi, se plictiseşte cel mai mult luni dimineaţă şi miercuri seară.


Aşa m-am hotărât să acţionez prompt la acest veridic avertisment şi să declar luni dimineaţă Ziua poeziei haiku şi miercuri seară Ziua poeziei limerick. Bun. Secţiunea asta o să fie deschisă, deci în zilele cu pricina (de fapt, duminică seară pentru luni şi marţi seară sau luni dimineaţă pentru miercuri) o să puteţi să trimiteţi pe mail (vladwtomescu@gmail.com) să trimiteţi o impresie, să trimiteţi sms, să mă sunaţi, să îmi scrieţi pe facebook, să îmi recitaţi în persoană una sau câte poezii haiku respectiv poezii limerick puteţi. Ambele trebuie să fie scrise în română!


Iată regulile pentru acest tip de poezii în cazul în care n-aţi auzit de ele:


Haiku sunt poeziile, apărute în Japonia, cu o încărcătură filozofică puternică, însă scrise într-un mod minimalist şi simplu. Poeziile de-aici vor fi scrise respectând regulile originale japoneze: 


  •  17 silabe, 3 strofe - 5 silabe în prima strofă, 7 în a doua strofă şi iarăşi 5 în ultima strofă.
  •  impersonale, fără pronume personale sau mărci personale: eu, tu, el, ea, ele, ei, noi, voi, -mi, îmi, va, etc.
  •  atemporale, fără un timp concret, altul decât cel dat de cuvântul specific anotimpului (vezi mai jos): mâine, astăzi, în viitor, etc.
  •  să se refere la un anotimp şi la natură (preferabil anotimpul curent, aşa va avea cel mai mare înţeles) şi să conţină un cuvânt specific anotimpului care să stabilească spaţiul temporal: primăvară, vară, toamnă, iarnă, zăpadă, frig, căldură, soare, ceaţă, ploaie, ski, plajă, etc.
  •  să nu rimeze şi să nu conţină metafore.
  •  şi, în final, să conţină o frază imperativă de încheiere.
Poeziile haiku originale se scriau într-o singură linie dar, de dragul esteticii, noi le vom structura pe strofe. Nu vă speriaţi, citiţi cu atenţie regulile şi scrieţi ce simţiţi şi o să iasă ceva splendid - nu are cum să iasă altfel. Iată o încercare a mea:


Ciorile negre
Zboară în cercuri spre cer,
Unde e iarna?


Puteţi observa lipsa cruntă de talent invers proporţională cu îndrăzneala. Aşa trebuie să scrieţi şi voi. Este o poezie greu de scris, dar poate să vă iasă ceva excelent! Nu ezitaţi, mai ales că în acele dimineţi de luni este foarte plăcut să compui şi/sau să citeşti haiku.


Limerick sunt poeziile apărute în Irlanda, la polul opus faţă de poeziile haiku, şi sunt supranumite şi poeziile omului comun. Pot să conţină teme ca misoginismul, rasismul şi multe dintre ele au un caracter sexual explicit şi un limbaj vulgar. Majoritatea conţin remarci isteţe şi mult umor, jocuri de cuvinte, eufemisme, non-sens şi sunt scrise pentru amuzament. Regulile sunt mult mai permisive decât în cazul poeziilor haiku şi regulile despre conţinut sunt opţionale. (luate din poeziile originale)

  • 5 strofe
  • primele două strofe au cel mai mare număr de silabe şi rimează între ele (poeziile originale aveau 9/7 silabe)
  • următoarele doua strofe au cel mai mic număr de silabe şi rimează între ele (poeziile originale aveau 4/6 silabe)
  • ultima strofă are aceeaşi măsură ca prima strofă şi rimează cu ea, sau nu rimează deloc, poate conţine o exclamare (poeziile originale aveau 9/7 silabe)
  • rima trebuie să fie a,a,b,b,a
  • prima strofă introduce personajul şi trebuie să se termine fie cu numele acestuia fie cu locul de provenienţă
  • a doua strofă descrie personajul
  • a treia strofă conţine activitatea personajului
  • a patra strofă continuă şi completează a treia strofă
  • ultima strofă este comica concluzie sau consecinţă
Aici n-aveţi de ce să nu încercaţi, pentru că pur şi simplu nu puteţi da greş! Nu degeaba sunt numite poeziile omului comun. Iată încercarea mea:

Era odată un om din Panduri
Care făcea comerţ cu tauri.
Un taur avea,
Din buzunar nu-l scotea,
Aşa a rămas fără mărunţiş.

Cam asta e tot ce voiam să vă spun. Sper să trimiteţi poeziile voastre, chiar dacă sunt amuzante doar pentru voi, altfel va trebui să le citim pe-ale mele. Majoritatea vor fi publicate aici şi o să apară şi numele sau penname-ul vostru. Sunt foarte bune pentru miercuri seară când începe oboseala şi se instalează depresia de mijloc de săptămână.

Probabil că o să existe în viitor şi o zi a poeziei dadaiste.

Regula generală este că dacă ai citit o poezie care ţi-a plăcut, corect este să scrii şi tu una. Aşa merge economia aici.

Nu uitaţi de impresii, păreri, sugestii şi ne vedem (luni dimineaţă cu o poftă de viaţă, aşa cum am zis!) uite un haiku.

Pe locuri, fiţi gata, start!

Niciun comentariu:

Vorbe scurte

Nu aştepta tot timpul să apară ceva nou. Sunt sigur că sunt unele vorbe care ţi-ar plăcea, ascunse prin arhivă. Un pic mai jos sunt secţiunile şi acolo ai ce citi cu siguranţă. Aceeaşi filozofie o poţi adopta şi în viaţa de zi cu zi. Poate ceea ce-ţi doreşti cel mai mult stă lângă tine, chiar sub nasul tău, de atâţia ani.

Vorbe scurte

Când vei fi bătrân blogul ăsta va fi vintage.

Vorbe scurte

Am un pahar de plastic. Şi în paharul de plastic mai am un pahar de plastic. Am pus două ca să nu mă frig de la ceaiul fierbinte. Ce interesant că "frig" poate exprima căldura extremă.

Prognoza meteo: Lună prezintă